Zomerchallenge in Drenthe van start

De 'Zomerchallenge' in Drenthe is van start! Veilig Verkeer Nederland daagt alle opa's, oma's en (klein)kinderen uit om in de zomervakantie samen zoveel mogelijk te fietsen. Samen fietsen is namelijk gezellig, goed voor je gezondheid en bovendien kunnen kinderen zo veel fietservaring opdoen in het verkeer. De Zomerchallenge bestaat uit verschillende opdrachten die je tijdens een fietstocht uitvoert. De opdrachten zijn spannend en leerzaam. Wie alle opdrachten uitvoert, maakt kans op het winnen van een dagje uit in Drenthe!

De Zomerchallenge is onderdeel van het programma Doortrappen in Drenthe. Doortrappen heeft als doel om senioren te stimuleren vaker te fietsen. Dit is al enkele jaren speerpunt in landelijk en regionaal verkeersveiligheidsbeleid. Terwijl senioren met gezondheidsprogramma’s gestimuleerd worden om in beweging te blijven, is in ongevallencijfers een groeiend aantal ongevallen met de seniore fietser te zien. Doortrappen Drenthe is in het leven geroepen om daar verandering in te brengen. Het programma bestaat uit diverse leuke en leerzame fietsactiviteiten voor senioren.

Met opa en oma fietskilometers maken

De Zomerchallenge in Drenthe is één van die fietsactiviteiten. De challenge bestaat uit een programma met verschillende fietsopdrachten die opa en/of oma samen met de (klein)kinderen kunnen uitvoeren. Je sprokkelt plaatsnamen, speelt bingo en fietst een verhalentocht van de Drentse schrijver Chris Vegter. De opdrachten zijn gebundeld in een speciaal boekje. In dat boekje staan ook handige tips over (veilig) fietsen. Opgeven kan via www.vvn.nl/zomerchallengedrenthe

VVN-Zomerchallenge-Opa-en-kleinkind

Doortrappen Drenthe

Het programma Doortrappen wordt omarmd door de twaalf Drentse gemeenten en de provincie Drenthe. De fietsactiviteiten van het programma worden opgezet en georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond, in samenwerking met sport- en beweegcoaches en andere partijen die betrokken zijn bij (veilig) fietsen in Drenthe. Kijk voor meer informatie op www.doortrappendrenthe.nl.