RCN Vakantiepark De Noordster stelt vakantiewoningen beschikbaar voor vluchtelingen Oekraïne

RCN Vakantiepark De Noordster in Dwingeloo stelt 24 vakantiewoningen beschikbaar voor een gemeentelijke noodopvang. Gedurende de periode van 16 oktober 2023 tot 15 maart 2024 kunnen vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen worden op deze locatie. Hoeveel Oekraïense vluchtelingen hier uiteindelijk worden opgevangen is afhankelijk van de gezinssamenstelling en de toestroom uit het oorlogsgebied.

De oorlog in Oekraïne duurt voort en steeds meer Oekraïners besluiten hun land te ontvluchten. Inmiddels worden al ruim 98.500 Oekraïense vluchtelingen in Nederland opgevangen, zowel door particulieren als in noodopvanglocaties van gemeenten. Burgemeester Rikus Jager: “Omdat de toestroom van Oekraïense vluchtelingen blijft stijgen, hebben wij als gemeente Westerveld het verzoek gekregen om op korte termijn voor extra opvangplekken te zorgen. We zijn dankbaar voor de samenwerking met RCN Vakantiepark De Noordster en de mogelijkheid om op korte termijn een tijdelijke noodopvang te realiseren.”

In samenwerking met de eigenaar van het vakantiepark wordt de noodopvang gerealiseerd. Vanuit de gemeente zijn er twee locatiemanagers aangesteld, die met regelmaat op het park aanwezig zijn om alles in goede banen te leiden. Daarnaast is er in de avond en nacht toezicht op de locatie. Jager: “We hopen met elkaar de vluchtelingen een warme en veilige plek te kunnen bieden.”