Taalpunt gemeente Westerveld organiseert week vol taalactiviteiten

Van vrijdag 8 tot en met 15 september is het de ‘Week van Lezen en Schrijven’. In de Week van Lezen en Schrijven kunnen mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of digitale vaardigheden kennis maken met het Taalpunt Westerveld. We organiseren dan activiteiten in de bibliotheken van de gemeente Westerveld.

In Nederland hebben maar liefst 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met omgaan met bijvoorbeeld een computer of mobiele telefoon. In de gemeente Westerveld gaat het om 9% van de volwassenen. Moeite hebben met basisvaardigheden heeft grote gevolgen. Het maakt mensen kwetsbaar: minder zelfredzaam, minder sociaal actief en minder gezond. Wethouder Jacob Boonstra over de Week van Lezen en Schrijven: “Dat al onze inwoners kunnen meedoen binnen de maatschappij, en zo lang mogelijk zelfstandig kunnen zijn en blijven, dat vinden wij belangrijk binnen onze gemeente. Goed kunnen lezen en schrijven zijn hierbij erg belangrijk en daar helpen wij graag bij.”

Het Taalpunt helpt inwoners beter te leren lezen, schrijven of digitale vaardigheden verbeteren. Dit doet het Taalpunt bijvoorbeeld door je te koppelen aan een taalvrijwilliger of het aanbieden van een taalcursus, computercursussen en oefenboeken. Of bij het lezen en begrijpen van informatie of moeilijke brieven.

Programma Westerveld

Het programma van het Taalpunt Westerveld tijdens de Week van Lezen en Schrijven:

Maandag 11 september- informatiemiddag

Op maandag 11 september van 14.30 tot 15.30 uur is er in Bibliotheek Havelte, Veldkamp 77, een informatiemiddag en thematafel 'Makkelijk lezen'. Kom langs bij het Taalpunt en kijk wat je in de bibliotheek kunt leren op het gebied van taal en digitaal.

Donderdag 14 september - voorleesmiddag en zelf gedichten schrijven

Op donderdag 14 september van 14.30-16.00 uur is bij de Bibliotheek Vledder, Lesturgeonplein 6, een voorleesmiddag door Ria Westerhuis. Ria, dichter uit de Wijk, schrijft sinds 2004 gedichten, liedteksten en verhalen zowel in het Nederlands als in "de streektaal van de Reest". Haar onderwerpen zijn divers. Natuur, vergankelijkheid, nostalgie, liefde maar ook humor zijn thema's die ze verwerkt in haar gedichten. Ze won de 1e prijs voor een gedicht bij twee oude historische filmpjes bij het Noord Nederlands Filmfestival in 2013, de Ommer poëzieprijs 2020 en in 2021 ontving ze de Culturele Prijs van de gemeente De Wolden. Tijdens deze middag leest Ria Westerhuis voor uit eigen werk en gaan we aan de slag met het schrijven van een gedicht.

Vrijdag 15 september - ervaringen 'Taalmaatje'

Op vrijdag 15 september vertelt taalvrijwilliger Els van der Pol van 10.00-11.00 uur in Bibliotheek Diever, Dingspil 10, over haar ervaringen als Taalmaatje. Hoe mooi het kan zijn, maar soms ook lastig. Hoe gaat ze er mee om? Een interessante presentatie door een gedreven, enthousiaste en ervaren taalvrijwilliger.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u terecht bij het Taalpunt Westerveld via info@taalpuntwesterveld.nl of door contact op te nemen met de Taalpuntcoördinator Hissy Brouwer 06-2558 7278. De Taalpuntcoördinator is elke donderdag van 14.30 – 16.00 uur aanwezig in de Bibliotheek van Diever en iedere woensdag van 15.00- 16.00 uur in de Bibliotheek van Havelte (m.u.v. de schoolvakanties).

U bent van harte welkom!
Week-van-lezen-en-schrijven--banner-1080x400