Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk

Wilt u uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? Dat kan; de ambtenaar van de burgerlijke stand maakt dan een nieuwe akte. Hierdoor eindigt uw geregistreerd partnerschap en begint uw huwelijk. Andersom is niet mogelijk. U bent na de omzetting officieel getrouwd. De omzetting heeft geen gevolgen voor de kinderen die voor de omzetting zijn geboren.

Kosten

Het geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk is gratis. Mocht u daarnaast andere wensen hebben, bijvoorbeeld een huwelijkse ceremonie, kunnen daar kosten aan verbonden zijn.

Afspraak maken

Voor een omzetting naar een huwelijk maakt u een afspraak bij de gemeente. De omzetting vindt plaats in de woonplaats van u of uw partner.

Meenemen

• Beiden een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
  • Bij de omzetting hoeven geen getuigen aanwezig te zijn.

Buitenland

Wonen u en uw geregistreerd partner in het buitenland? En heeft één van u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u voor de omzetting terecht bij de gemeente Den Haag.

Meer informatie

Op de website van rijksoverheid vindt u meer informatie over trouwen, samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap.