Veelgestelde vragen

Informatie over de onderwerpen waarover wij veel vragen krijgen bij het Klantcontactcentrum.

Onderwerpen:

Informatie Coronavirus

Wereldwijd, ook in Nederland en Drenthe zijn mensen besmet met het coronavirus (COVID-19). Om verdere verspreiding van dit virus tegen te gaan worden er diverse maatregelen getroffen. Als gemeente wijzen we u graag de weg naar actuele en betrouwbare informatie over dit onderwerp:

  • Rijksoverheid: voor gevolgen voor onderwijs, kinderopvang, ondernemers, werkgevers/-nemers, reizigers etcetera.
  • RIVM (telefoon 0800 13 51 tussen 8.00 en 22.00 uur): voor actuele gezondheidsinformatie, wat te doen bij klachten en hoe besmetting te voorkomen
  • GGD: voor de actuele gezondheidssituatie in Drenthe
  • VRD: voor informatie en maatregelen die we als Drentse gemeenten gezamenlijk treffen.

Meer informatie over vaccinaties is te vinden op de website Coronavaccinatie.nl

Vervoer naar priklocaties

Sinds eind januari 2021 krijgen mobiele thuiswonende mensen vanaf 60 jaar (van oud naar jong) een uitnodiging voor een vaccinatie tegen corona. Wanneer u in deze categorie valt ontvangt u een brief van het RIVM.
Heeft u een brief ontvangen over de coronavaccinatie en heeft u hier vragen over? Neemt u dan contact op met Welzijn MensenWerk. Zij kunnen u ondersteunen in het maken van een afspraak of helpen wanneer u een vraag heeft over het vervoer naar de priklocatie. Welzijn MensenWerk kunt u bereiken via telefoonnummer: 08 52731444

Meer informatie over vervoer naar een priklocatie is te vinden op de website van Rijksoverheid. Meer informatie over vaccinaties is te vinden op de website Coronavaccinatie.nl

Dienstverlening gemeente

Kan ik naar het gemeentehuis komen als ik iets nodig heb?
We vragen u om, als u een dienst vanuit de gemeente nodig heeft, éérst telefonisch contact op te nemen, via telefoonnummer 14 0521. Ook voor een bezoek aan de balie dient u vóóraf te bellen, voor het maken van een afspraak. Zo is het aantal bezoekers aan de balie/in de hal goed te spreiden.

Ik heb een afspraak in het gemeentehuis, gaat deze door?
We nemen contact op om te bezien of de afspraak op een later moment kan óf omgezet kan worden in bijvoorbeeld een telefonisch overleg.

Sociale en praktische hulp

Ik ga 10 dagen in (thuis)quarantaine en ik heb daarbij ondersteuning nodig, waar kan ik terecht?
Er is steun en hulp beschikbaar in deze periode als u dat nodig heeft. Neem hiervoor contact op met de gemeente Westerveld, via telefoonnummer 14 0521.

Initiatieven

  • Heeft u hulp nodig of wilt u een handje helpen? Gebruik bijvoorbeeld de Facebookpagina ‘Handje helpen in Westerveld’ als prikbord en communicatie om elkaar door deze periode heen te helpen. Of bekijk de website NL voor elkaar in Westerveld. Een actueel overzicht is niet te geven, zoveel mensen zijn en worden nu actief
  • Geen klachten maar toch ongerust of behoefte aan een luisterend oor? U kunt ook contact hebben met Welzijn MensenWerk telefonisch tijdens kantooruren via 085 - 273 1444 of kijk op de website www.welzijnmw.nl
  • U kunt ook contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888) voor een luisterend oor, advies of extra hulp. Dit nummer is van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 9:00 – 21:00 uur en op zaterdag tussen 10:00-16:00 uur.

Ondernemen

Is er hulp voor ondernemers?
Dinsdag 17 maart 2020 zijn de landelijke maatregelen vanuit het noodpakket banen en economie bekend gemaakt. Lees meer over de landelijke en lokale regelingen voor ondernemers.

Hoe kunt u als evenementenorganisator omgaan met de coronacrisis?
Informatie voor evenementenorganisaties in tijden van coronacrisis staan op de website van Kenniscentrumevents.