Eerste volledig elektrisch aangedreven straatmachine is van Otten Infra

Het is een verrassende en mooie aanblik. Een machine die automatisch stenen uitrolt om straten te leggen. Wat opvalt: er zijn nauwelijks mensen en al helemaal geen kruiwagens nodig en we ruiken geen verbrandingslucht van diesel.

Otten Infra lanceerde afgelopen vrijdag een volautomatische en emissieloze straatmachine, de Tigerstone 4.0. Renate Otten: "We zijn vier jaar bezig geweest met het ontwikkelen van deze machine en nu is hij klaar om te gebruiken. In deze machine komen voor ons belangrijke voordelen samen: er is geen fysieke arbeid nodig, we hebben minder personeel nodig, het leggen van bestrating gebeurt efficiënter, maar het meest bijzondere is dat deze machine volledig elektrisch wordt aangedreven.”

Energietransitie in vervoer

Het opwekken van de energie doet Otten via de waterstoftrekker. Een trekker die zij in februari van dit jaar aankochten. “De energie die we via de waterstoftrekker opwekken, slaan we op in een aggregaat. Dit aggregaat is vervolgens de energiebron voor de Tigerstone 4.0.” Otten is een handje geholpen door de gemeente Westerveld. Wethouder Doeven: “Als gemeente willen we innovatie en het verduurzamen van machines en groot materieel stimuleren. We zijn ontzettend blij met de stappen die Otten daarin neemt, want we willen de energietransitie in vervoer ook in onze plattelandsgemeente aanjagen. Dat is ontzettend belangrijk voor de toekomst van onze natuur én onze economie.”

Otten wil haar kennis graag delen met andere ondernemers in de regio. “Via de gemeente Westerveld kregen wij de kans om een pilot te draaien aan de Wallingeresweg.Wij hebben de koers ingezet en nu hopen we dat anderen volgen”, aldus Renate Otten. “Maar daarvoor is het ook nodig dat er voldoende laadstations in de omgeving komen, zodat ondernemers overal kunnen opladen.”
IMG_1656  IMG_1641
Foto's: wethouder Doeven met medewerkers van Otten Infra bij hun volledig elektrisch aangedreven straatmachine