Drenthe op kop bij ANWB-onderzoek recreatief fietsen

Recreatieve fietsers stappen vaker op de pedalen dan vijf jaar geleden en oordelen gunstiger over de mogelijkheden om te fietsen in Drenthe. Recreatieve fietsers in Drenthe geven het fietsen in deze provincie een 8,5. Daarmee staat Drenthe bovenaan, voor Gelderland en Zeeland (beide 8,4).

Toch zien recreatieve fietsers ook verbeterpunten voor Drenthe. Kwaliteit en veiligheid van de fietspaden en wegen kan, net als in 2016, volgens de helft van de fietsers beter. Fietsers storen zich met name aan te smalle paden. Ook snelheidsverschillen, drukte op fietspaden en asociaal gedrag zijn voor fietsers een ergernis. Een probleem dat in 2016 nog alleen speelde in de Randstad.

Tweederde van de recreatieve fietsers maakt tenminste één of meerdere tochten per week. Zij leggen veel kilometers af; een gemiddelde tocht van een e-biker ligt tussen de 30 en 50 km. Wielrenners leggen vaker tussen 50 en 70 km of meer af en ‘gewone’ fietsers zijn goed voor afstanden tot 30 km. Opvallend is dat het aantal ondervraagden dat een fietstocht vanaf een parkeerplaats  begint, is toegenomen. Van 19% in 2016 naar 24 % in 2021. Onder e-bikers gebruikt zelfs 31%  de auto met fietsdrager om een ander gebied te bereiken. Een ontwikkeling die in Drenthe harder gaat dan in andere provincies.

60% van de ondervraagden gebruikt een e-bike voor een recreatieve fietstocht in Drenthe. Dat is een forse groei vergeleken met 2016, toen het aantal 33% was. De ANWB ziet een toename van het e-bike-gebruik onder alle leeftijden en in alle provincies. In Drenthe ligt het aandeel e-bikes hoger dan gemiddeld in Nederland (52%).

Recreatief fietsen is één van de populairste vrijetijdsbestedingen onder Nederlanders. In het eerste coronajaar 2020 werden 30% meer recreatieve kilometers op de fiets afgelegd vergeleken met 2019. Het aantal verkochte e-bikes neemt enorm toe. In 2021 was meer dan de helft van het aantal verkochte fietsen een e-bike.

De ANWB wil dat mensen veilig en met plezier kunnen fietsen. Dat betekent veilige en geschikte fietspaden en voldoende voorzieningen onderweg voor fietsers. De ANWB voert dit onderzoek elke vier jaar uit om de kwaliteit van Nederland fietsland te monitoren.