Camping Diever ontvangt subsidie voor verduurzaming en natuureducatie

Niels Ike en Shirley Ike- Van der Voorn ontvingen woensdag 31 mei 2023 als derde park in Westerveld een subsidie uit het REX-programma van Vitale Vakantieparken Drenthe. Wethouder Boonstra van gemeente Westerveld en voorzitter Van de Boer van de Stuurgroep Vitale Vakantieparken kwamen de subsidie overhandigen met een grote cheque. De subsidie van € 100.000,- gaan ze gebruiken voor het verduurzamen van de camping en het opstarten van een natuureducatieprogramma.

Hoogwaardige duurzame accommodaties

Camping Diever wil, na de overname twee jaar geleden, gaan innoveren en vernieuwen. Met de plannen willen ze investeren in hoogwaardige duurzame accommodaties, die de rust en ruimte van het landschap optimaal benutten. Magische hobbitachtige huisjes, luxe retraite lodges en ook privé sanitair bij een aantal kampeerplaatsen wordt gerealiseerd. Daarnaast willen ze de beleving in de natuur stimuleren door natuureducatie te geven in de vorm van workshops met een rijke beleving. Niels en Shirley: “Zien, horen, ruiken, proeven en voelen… alle zintuigen willen we prikkelen om kinderen te stimuleren om op onderzoek uit te gaan en te laten zien hoe mooi Drenthe is”.

Parkprojectplan

REX staat voor het Recreatie Excellentie Programma van het provinciale project Vitale Vakantieparken Drenthe (VVP). Binnen het REX gingen parkondernemers aan de slag met een parkprojectplan waarin de thema’s duurzaamheid, innovatie en kwaliteitsverbetering een grote rol spelen. Wanneer het plan werd goedgekeurd door VVP Drenthe, kon de ondernemer de subsidieaanvraag bij de provincie indienen. Per 1 januari 2023 is het REX-programma geëindigd en is het uitblinkersprogramma hiervoor in de plaats gekomen, waarmee Vitale Vakantieparken graag ondernemers wil stimuleren, activeren en faciliteren om karaktervolle recreatiebedrijven te creëren. De formele aanvragen voor dit traject kunnen gedaan worden via het intakeformulier op de site van Vitale Vakantieparken Drenthe.

Vitale Vakantieparken in Westerveld

Gemeente Westerveld staat bekend om haar natuur en toeristische karakter. Met het project Vitale Vakantieparken werken we aan het versterken van de toeristische meerwaarde in de regio en van de kwaliteit van vakantieparken. Dit doen we vanuit drie pijlers: vitaliseren, uitblinken en transformeren. “Camping Diever heeft ambitieuze plannen die passen binnen onze Westerveldse natuurbeleving. Ook het unieke concept voor natuureducatie is een mooie aanvulling om bij bezoekers bewustwording te stimuleren.” aldus wethouder Boonstra van gemeente Westerveld.

Uitreiking cheque Camping Diever
Foto: Wethouder Jacob Boonstra en voorzitter van de Stuurgroep Vitale Vakantieparken Henk van de Boer overhandigen cheque aan eigenaren Camping Diever Niels Ike en Shirley Ike- Van der Voorn