Vrijwilligers gaan de strijd aan met de Japanse Duizendknoop

De Fallopia Japonica oftewel de Japanse Duizendknoop: een hevig woekerende plant die haast onuitroeibaar lijkt. Funderingen, rioleringen en wegen worden aangetast en doordat de plant veel andere plantensoorten verstikt, draagt hij weinig bij aan de biodiversiteit. Ook in de gemeente Westerveld is de plant op veel plekken een ongenode gast. Maar het is niet gemakkelijk een Japanse Duizendknoop te verdelgen. Tijd dus om de strijd aan te gaan met deze overlevingskunstenaar.

Vrijwilligersinitiatief

Er zijn de afgelopen jaren diverse initiatieven ontstaan van vrijwilligers die de duizendknoop bestrijden door het uitsteken of geheel ontgraven van de plant met de wortelstokken, zo ook in de gemeente Westerveld. Samen met Landschapsbeheer Drenthe die de initiatieven coördineert, startte onlangs de eerste vrijwilligersgroep in Doldersum.

Wethouder Henk Doeven steunt dit vrijwilligersinitiatief ten zeerste en sloot deze week dan ook aan bij het vrijwilligerscollectief. Henk Doeven: “We leggen als gemeente alle groeilocaties vast op een digitale kaart. Het beheer van de buitenruimte is aangepast op deze plekken om zo de verspreiding te minimaliseren. Toch blijkt uit onderzoek de inzet van menskracht een van de meest effectieve bestrijdingsmanieren. Daarom zijn we als gemeente ook zo blij met dit vrijwilligersinitiatief; samen gaan we de strijd aan met de Japanse Duizendknoop!”

Naast Doldersum gaan de vrijwilligers ook aan de slag in Vledder en Frederiksoord. Het streven is de komende jaren op nog meer locaties in de gemeente Westerveld de Japanse Duizendknoop te bestrijden samen met vrijwilligers.

Vrijwilligers gaan de strijd aan met de Japanse Duizendknoop

afbeelding van de Japanse Duizendknoop