Snippergroen huren, kopen of gebruiken

Als uw tuin grenst aan een stuk grond van de gemeente, kunt u dit stuk grond misschien bij uw tuin trekken. Vraag de gemeente dan of u het stuk grond kunt kopen of huren. We noemen zo’n stuk grond snippergroen.

Kosten

De prijzen voor snippergroen worden jaarlijks vastgesteld in de grondprijzenbrief. Hieronder zijn de prijzen beschreven per vierkante meter op basis van het prijspeil 2024.

Naast de grondprijs zijn er nog meer kosten bij aankoop van snippergoen. Dit zijn de kosten voor de inmeting van het Kadaster, de overdrachtsbelasting (momenteel 8%) en de kosten van de notaris. De kosten van de inmeting zijn bij het Kadaster op te vragen. De notariskosten verschillen per notaris, maar liggen gewoonlijk tussen de € 600,- en € 800,-.

Kopen

Categorie Grondprijs
Voor de woning/rooijlijn € 40,- per m2
Naast of achter de woning/rooijlijn € 80,- per m2

Het uitgangspunt is om overhoeken/snippergroen te verkopen. In bepaalde situaties biedt de gemeente echter de mogelijkheid grond te huren. De onderstaande huurprijzen worden gehanteerd, waarbij een minimum huurprijs van € 70,- per jaar wordt gehanteerd ter afdekking van de administratiekosten.

Huren

Categorie Prijs per m2
<100 m2 € 1,65
100-200 m2 € 1,25
>200 m2 € 1,00

Hoe de gemeente uw aanvraag verwerkt

De gemeente bekijkt of verkoop of verhuur van het stuk grond mogelijk is. We letten onder andere op de groenstructuur, het stedenbouwkundige plan, de verkeersveiligheid, de sociale veiligheid en bouwplannen voor de toekomst. De behandeling kan maanden duren. Als uw aanvraag uiterlijk 31 maart bij ons binnen is, krijgt u nog datzelfde jaar antwoord.

Heeft u vragen over de verwerking van uw aanvraag? Stuur dan een e-mail naar info@gemeentewesterveld.nl. Zet in uw e-mail het zaaknummer van uw aanvraag.

Nota Grondbeleid