Cursus 'Gastheer/-vrouw van het landschap'

Wilt u als ondernemer de waarde van het landschap ontdekken voor uw gasten en uw bedrijf? Schrijf u dan in voor de cursus: ‘Gastheren en -vrouwen van het landschap’! Vanuit het Regionaal Landschap Drents Friese grensstreek werken we samen om bezoekers en ondernemers van de Drents-Friese grensstreek het landschap in al haar facetten te laten beleven en ervaren. Kennis en beleving leiden tot betrokkenheid en participatie. Geologie, natuur & landschap en cultuurhistorie zijn daarbij belangrijke aspecten. De cursus richt zich met name op de zichtbare elementen in het landschap, zodat de gasten/bezoekers goed verwezen kunnen worden.

Cursus Gastheer van het landschap

Vanuit het regionaal landschap werken we samen om bezoekers en ondernemers van de Drents-Friese grensstreek het landschap in al haar facetten te laten beleven en ervaren. Kennis en beleving leiden tot betrokkenheid en participatie. Geologie, natuur & landschap en cultuurhistorie zijn daarbij belangrijke aspecten. De cursus richt zich met name op de zichtbare elementen in het landschap waarnaar gebiedsbezoekers verwezen  kunnen worden.

IVN heeft landelijk jarenlange ervaring opgebouwd met het trainen van ondernemers-netwerken in het ‘leren lezen’, begrijpen en promoten van hun regio. Binnen de Nationale Parken worden de cursussen sinds 2004, onder de naam ‘Gastheerschap’ verzorgd. Ondernemers ontdekken de waarde van het landschap voor hun gasten en hun bedrijf. Ondernemers worden: ‘Gastheren en -vrouwen van het landschap’. In het hele land zijn met deze methodiek meer dan 3.000 ondernemers opgeleid.

Cursusinformatie

Cursusdata 2023 maandag 23 januari, maandag 6 februari, maandag 13 februari en maandag 6 maart 2023
Tijd van 13:30 - 16:30 uur
Locatie Start op locatie bij een van de cursusdeelnemers (kijkje in de keuken van…) of regionale ondernemer
Kosten € 150,- per cursus deelnemer
Minimum aantal deelnemers 10 ondernemers

Globale cursusinhoud

Bijeenkomst 1 (maandag 23 januari 2023)

• Kennismaking
  • Nationaal Parken Zuidwest Drenthe
  • Gastheer van het Landschap
  • IVN Natuureducatie
  • Excursie: Fietstocht met gids Oermuseum / Ontstaan van het Landschap

Bijeenkomst 2  (maandag 6 februari 2023)

• Lezing: Michiel Gerding; Drenthe kent twee smaken; zand en veen; het boerenleven, het ontstaan van de dorpen, boerderijen
  • Excursie: Lysander van Oossanen; Staatsbosbeheer Wilde Kern, Wolf en Stikstof

Bijeenkomst 3  (maandag 13 februari 2023)

• Lezing door Hunebedcentrum Prehistorie Zuidwest Drenthe

Landschapsbiografie en cultuurhistorie eigen omgeving – kaartlezen en huiswerkopdracht

• Excursie: Koos Brommer (TIP) vanaf hunebed D53 Holtingerveld

Bijeenkomst 4  (maandag 6 maart 2023)

• Lezing en excursie: met de fiets over Kraloo Dwingelderveld
    Albert Henkel; Parels van het Landschap
  • Certificering

Aanmelden

Aanmelden voor de cursus 'Gastheer van het landschap' kan t/m 20 januari 2023 met vermelding van naam en bedrijfsgegevens via drenthe@ivn.nl

Of sturen naar IVN Drenthe, T.a.v. Timanca Manak, Postbus 125, 9400 AC Assen.