Privacyverklaring Diftar
Bij afvalinzameling verwerkt de gemeente Westerveld persoonsgegevens. In deze privacyverklaring kunt u lezen hoe de gemeente met uw persoonsgegevens omgaat, welke persoonsgegevens worden verwerkt voor welke doeleinden en aan wie uw persoonsgegevens worden verstrekt.
De gemeente heeft de publiekrechtelijke taak om te zorgen voor de inzameling van huishoudelijk afval. Deze plicht is verder uitgewerkt in de Wet milieubeheer (hoofdstuk 10), het Landelijk Afvalbeheer Plan (LAP), Rijksbrede programma’s ‘van afval naar grondstoffen’, ‘Nederland circulair in 2050’ en het gemeentelijk grondstoffenplan, vastgesteld op 20 december 2020.
Het gemeentelijk inzamelbedrijf Rova heeft bij laagbouwwoningen drie soorten adresgebonden minicontainers verstrekt:
- een minicontainer voor restafval (grijs deksel);
- een minicontainer voor PMD-afval (oranje deksel) en;
- een minicontainer voor GFT-afval (groen deksel).
Bij adressen waar minicontainers niet geplaatst kunnen worden (zoals bij de gestapelde bouw en andere niet-grondgebonden woningen) heeft Rova een adresgebonden afvalpas verstrekt. Met deze afvalpas kunnen inwoners hun restafval aanbieden in (ondergrondse of bovengrondse) verzamelcontainers.
Ook aan de andere huishoudens heeft Rova een adresgebonden afvalpas verstrekt. Op vertoon van die afvalpas kunnen mensen gescheiden grof afval op het afvalbrengstation aanbieden.
Rova
De adresregistratie van de minicontainers en afvalpassen heeft de gemeente uitbesteed aan de inzameldienst Rova. Rova koppelt minicontainers en ledigingsgegevens alleen aan de adresgegevens uit openbare gegevensbronnen (BAG en WOZ):
- postcode
- straatnaam
- huisnummer en toevoeging
Rova registreert bij een aanvraag, vraag, klacht of melding via telefoon of website:
- naam
- telefoonnummer
- en/of e-mailadres van betrokkenen
De gemeente heeft afgesproken dat Rova alleen de containerregistratie voor het afvalbeheer mag gebruiken en niet voor andere doeleinden.
Minicontainers
Minicontainers hebben een registratiechip en een adressticker met barcode. Rova en de gemeente weten zo welk adres welke minicontainer heeft.
Als de Rova- inzamelwagen de minicontainer leegt dan worden de volgende gegevens geregistreerd:
- het chipnummer
- de datum van het legen
- de GPS-positie op dat moment
De gemeente gebruikt deze gegevens om het variabele deel van de afvalstoffenheffing te berekenen. Ook kunnen Rova en de gemeente deze gegevens gebruiken om inzamelroutes te verbeteren.
Afvalpassen
Afvalpassen hebben ook een registratiechip. De gemeente weet hierdoor welk adres welke afvalpas heeft.
Gebruikt een bewoner/bedrijf een afvalpas bij een ondergrondse of bovengrondse verzamelcontainer of op de milieustraat? Dan registreert de registratiechip het volgende:
- het chipnummer van de afvalpas
- de datum van gebruik van de afvalpas
De gemeente gebruikt deze gegevens om het variabele deel van de afvalstoffenheffing te berekenen.De gemeente monitort het aantal keren dat bewoners de afvalpas bij een ondergrondse container gebruiken. En gebruikt deze gegevens om bewoners te informeren en waarschuwen voor hoge kosten bij een bovengemiddeld gebruik.
Rova en de gemeente monitoren bij welke ondergrondse container een afvalpas wordt gebruikt. En gebruikt deze gegevens om misbruik van de afvalpas op te sporen en bewoners hierover te informeren.
Gemeente
Binnen de gemeente mogen de gemeentelijke medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het afvalbeheer alleen de adresregistratie van de minicontainers en afvalpassen inzien en analyseren. Zij hebben geen toegang tot andere persoonsgegevens.
De gemeentelijke heffingsambtenaar houdt de volgende gegevens bij:
- postcode
- straatnaam
- huisnummer en toevoeging
- alleen de naam
- telefoonnummer
- en/of e-mailadres van betrokkenen
De gemeentelijke heffingsambtenaar ontvangt van Rova de gegevens van het gebruik van de afvalpassen en het legen van de minicontainers. De gemeentelijke heffingsambtenaar gebruikt deze gegevens voor de wettelijke aanslag afvalstoffenheffing (woningen).
De gemeente bewaart de persoonsgegevens 7 jaar.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft u een aantal privacyrechten:
- Recht op inzage: het recht om de persoonsgegevens die gemeente Westerveld van u verwerkt in te zien.
- Recht op rectificatie: het recht om de persoonsgegevens die gemeente Westerveld van u verwerkt te laten aanpassen of aanvullen.
- Recht op bezwaar: het recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking.
- Recht bij geautomatiseerde besluitvorming en profilering: het recht op een menselijke blik bij besluiten die over u gaan.
- Recht op beperking van de verwerking: het recht om gemeente Westerveld te vragen het gebruik van uw persoonsgegevens te beperken.
- Recht op vergetelheid: het recht om in een aantal gevallen uw gegevens te laten verwijderen.
- Recht op dataportabiliteit: het recht om uw persoonsgegevens in een aantal gevallen over te dragen.
Wilt u gebruik maken van deze rechten? Dit kan via e-mail of schriftelijk worden aangevraagd. Via mail kunt u een mail sturen naar info@gemeentewesterveld.nl ter attentie van de Privacy Officer. Mocht u het verzoek schriftelijk doen dan kunt u het verzoek sturen naar Postbus 50, 7970 AB Havelte ter attentie van de Privacy Officer. Het is belangrijk dat u zich kunt legitimeren zodat wij zeker weten dat de gegevens die u wilt inzien, corrigeren of verwijderen daadwerkelijk van u zijn.
De gemeente Westerveld neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging van persoonsgegevens tegen te gaan. De maatregelen zijn opgenomen in ons informatiebeveiligingsbeleid en voldoen aan de beveiligingsnormen die zijn vastgelegd in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
Natuurlijk helpen wij u graag verder als u klachten of vragen heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens. U kunt dan contact opnemen via info@gemeentewesterveld.nl ter attentie van de Functionaris Gegevensbescherming. Mocht u er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan heeft u ook het recht om een klacht in te dienen bij de privacy-toezichthouder: de Autoriteit Persoonsgegevens.
Heeft u vragen over uw eigen ledigingsgegevens, dan kunt u contact opnemen via info@gemeentewesterveld.nl ter attentie van de afdeling belastingen.
Bekijk de contactgegevens van de gemeente op onze contactpagina.
De gemeente Westerveld behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in dit privacy statement. Het verdient aanbeveling om dit privacy statement geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.
Diever, 2 oktober 2024