Gemeentelijke opvang en Particuliere opvang

In de gemeente Westerveld is er sinds april naast de particuliere opvang bij gastgezinnen thuis ook een gemeentelijke opvanglocatie. In Wapserveen is een gemeentelijk opvang gerealiseerd voor maximaal 30 personen. Daarnaast heeft de gemeente Westerveld ook een opvang in Havelte voor 8 personen.

Ook wordt er gekeken naar een tweede gemeentelijke opvanglocatie.

Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO) en Particuliere Opvang Oekraïners (POO)

In een gemeentelijke opvang verblijven de gasten in een opvanglocatie die door de gemeente mogelijk is gemaakt. Vaak zijn de locaties iets grootschaliger en kunnen er verschillende Oekraïense gezinnen terecht. Er is een locatiemanager aanwezig voor het dagelijkse reilen en zeilen. De Oekraïners kunnen met hun vragen direct bij de locatiemanager terecht. Ze hebben na inschrijving in het BRP (BasisRegistratie Personen) recht op leefgeld.

Bij de particuliere opvang verblijven Oekraïense vluchtelingen bij een gastgezin die een deel van hun woning, een vakantiehuisje of iets dergelijks beschikbaar stellen. Ook deze vluchtelingen hebben na hun inschrijving in het BRP recht op leefgeld. Zowel de gastgezinnen als de Oekraïense vluchtelingen kunnen bij de gemeente terecht met vragen over allerhande zaken. Op de website van de gemeente vindt u onder meer een informatiebrochure en een pagina met veelgestelde vragen en de antwoorden.