Gemeente Westerveld bezoekt vakantiepark Mooi Oavelt

Vandaag bezoekt de gemeente Westerveld vakantiepark Mooi Oavelt in Havelte. Dit doet zij in het kader van het programma Vitale Vakantieparken Westerveld. Een klein team medewerkers vanuit de gemeente bezoekt vanmiddag de chalets op het park. Zij gaan met de gebruikers in gesprek om in kaart te brengen of deze mensen een vakantie houden of in het chalet wonen.

Bezoek parken

Om te weten te komen of een park vitaal is en uitsluitend recreatief wordt gebruikt, onderzoekt de gemeente de situatie op een park en bezoekt zij het park om met de eigenaar of eigenaren en de aanwezige gebruikers in gesprek te gaan. Als de informatie over het park compleet is en blijkt dat er inderdaad gewoond wordt, gaat de gemeente in gesprek met de bewoners over beëindiging van de bewoning.

Mooi Oavelt

Mooi Oavelt is een mooi vakantiepark met goede faciliteiten, dat de gemeente graag wil behouden voor de recreatieve sector. Na een aantal gesprekken met de eigenaren van het vakantiepark is de gemeente overgegaan tot een zogenaamde ‘ophaaldag’. Tijdens deze inventarisatie worden gebruikers van de chalets gevraagd aan te geven of zij recreëren of wonen op het park.

Vitale parken

De gemeente Westerveld vindt het belangrijk om de recreatiesector in haar gemeente gezond te houden. Vakantieparken spelen een belangrijke rol in het toerisme. Ze bieden overnachtingsplaatsen voor de bezoekers in Westerveld. En ze zorgen voor werkgelegenheid en inkomen van de plaatselijke bevolking. Door allerlei omstandigheden kiezen mensen er soms voor te gaan wonen op een vakantiepark. Dat is in strijd met de bestemming en niet wenselijk.

Vitale Vakantieparken Drenthe

Sinds 2019 is in Drenthe gestart met het vitaliseren van vakantieparken. Binnen het programma Vitale Vakantieparken kan door een vakantiepark worden overgegaan tot onder andere vitaliseren, uitblinken of transformeren. “Permanent wonen op een vakantiepark is niet toegestaan, maar toch zien we dit in de praktijk regelmatig gebeuren”, zegt wethouder Jacob Boonstra van de gemeente Westerveld. “We zijn samen met de andere gemeenten en de taskforce van Vitale Vakantieparken Drenthe al enige tijd bezig om hier steviger op te handhaven. We willen aantrekkelijk blijven voor toeristen en ervoor zorgen dat zij een verblijf op een park ook echt als vakantie beleven.”