• Indrukwekkende expositie en lezing over femicide

Donderdag is in Brasserie OER bij het Holtingerveld in Havelte de buitenexpositie FEMICIDE officieel geopend met als speciale gast Tessel ten Zweege, auteur van het boek ‘Femicide, tot de dood ons scheidt’, die een lezing over femicide gaf.

• Burgemeester Jager reikte Koninklijke onderscheidingen uit

Vrijdag 26 april reikte burgemeester Rikus Jager namens de Koning aan vier inwoners van de gemeente Westerveld een koninklijke onderscheiding uit. De heer Van der Heijden uit Vledder ontving de versierselen behorend bij de onderscheiding tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau in de Borgstee in Vledder. Drie inwoners ontvingen de versierselen behorend bij de onderscheiding tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau in De Tippe in Vledder: mevrouw Van der Gouwe-Metz uit Ruinen, mevrouw Schipper uit Dwingeloo en de heer Zandstra uit Havelterberg.

• Oorlogsbom op Holtingerveld onschadelijk gemaakt

Op het Holtingerveld bij Havelte is even na half twaalf vanmorgen een bom uit de Tweede Wereldoorlog tot ontploffing gebracht.

• Alfred Schoenmaker benoemd tot wethouder gemeente Westerveld

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 23 april werd Alfred Schoenmaker door de gemeenteraad benoemd tot wethouder van de gemeente Westerveld. In zijn rol als raadslid weet Alfred Schoenmaker zich al sinds 2018 hard te maken voor de inwoners van Westerveld. Sinds 2019 combineerde hij dit met het Statenlidmaatschap van de provincie Drenthe. “Ik wil me sterk maken voor de leefbaarheid van het platteland’’, aldus de nieuwe wethouder.

• Impulsregeling Klimaatadaptatie benut voor Westerveld

5 miljoen euro voor maatregelen om de leefomgeving aan te passen aan weersextremen.

Dat is het bedrag dat werkregio Fluvius sinds 2022 van het Rijk heeft gekregen om maatregelen te treffen om de gevolgen van klimaatverandering te temperen. Dit noemen we klimaatadaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering).

• Expositie en korte lezing femicide

Elke 8 dagen wordt er in Nederland een vrouw vermoord, vaak door haar (ex-)partner en bijna altijd omdat ze besluit uit de relatie te stappen. Maar liefst 6 op de 10 slachtoffers van femicide is omgebracht door hun (ex)partner.

• Burgemeester Jager reikt Carnegie Heldenpenning uit

Op vrijdag 12 april 2024 reikte burgemeester Rikus Jager van Westerveld namens Stichting Carnegie Heldenfonds een tweetal legpenningen en loffelijke getuigschriften uit aan mevrouw Jura Boverhof en de heer Bas de Vries. Zij ontvingen deze onderscheiding vanwege hun heldhaftige optreden vorig jaar waarbij ze een gezin uit een brandende woning redden.

• Inschrijving voor bouwgrond Vledderveen (fase 2) start 10 april

De gemeente Westerveld biedt bouwrijpe grond voor woningbouw in plangebied ‘Vledderveen fase 2’ te koop aan projectontwikkelaars en bouwers.

• Nieuwe isolatiesubsidie voor woningeigenaren met smalle beurs

Woningeigenaren in Westerveld met een laag inkomen kunnen tot € 2.500 euro subsidie aanvragen voor woningisolatie. Deze subsidie geldt voor alle Drentse gemeenten.

• Tips bij aanschaf zonnepanelen in de gemeente Westerveld

Wilt u aan de slag met het verduurzamen van uw woning? Denkt u bijvoorbeeld aan energie opwekken via zonnepanelen? Neem dan voor advies contact op met het Drents Energieloket via www.DrentsEnergieLoket.nl/contact/ of 085 – 792 01 58.

• Politieke avond Westerveld 16 april 2024

Op dinsdag 16 april 2024 om 20:00 uur vindt er een Dialoogavond plaats over Regio Zwolle.

• Politieke avond Westerveld 9 april 2024

Op dinsdag 9 april 2024 om 20:00 uur vindt er een voorbereidende Politieke avond Westerveld plaats.

• Thema-avond CPO’s 2 april 2024

Op dinsdag 2 april 2024 om 20:00 uur vindt er een openbare thema-bijeenkomst plaats voor gemeenteraad en inwoners/belanghebbenden over woningbouw met collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO).