Stookverbod in openbare ruimte gemeente Westerveld

Met de blijvende warmte en droogte neemt het risico op (natuur)branden per dag toe. Daarom geldt er per direct een stookverbod in de openbare ruimte in de gemeente Westerveld. Aanleiding hiervoor zijn de aanhoudende warmte en droogte, in combinatie met het campingseizoen.

Het stookverbod in de openbare ruimte van Westerveld betekent een verbod op:

• verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke;
  • sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven en kampvuren;
  • vuur voor koken, bakken en braden.

Onder openbare ruimte wordt verstaan: alle recreatieterreinen zoals bijvoorbeeld campings, recreatieplassen en evenemententerreinen. Het verbod geldt tot nadere berichtgeving. Het verbod geldt tot nadere berichtgeving.

Als de droogte aan blijft houden kan er worden opgeschaald naar een stookverbod in de open ruimte. Dat houdt in dat er vanaf dat moment ook niet meer gestookt mag worden op uw eigen terrein.

Wees voorzichtig en oplettend

Het werkelijke brandrisico wordt gevormd door menselijk gedrag. De meeste branden in of bij natuurgebieden en in bermen worden veroorzaakt door menselijk gedrag of onachtzaamheid. Denk hierbij aan weggegooide peuken, barbecues of de hete katalysator van een auto. Wees verstandig en let op brandgevaar: vermijd echt alles met vuur, vonken of hitte in de buurt van de natuur.